Ειδική Διαπαιδαγώγηση &  Μαθησιακές δυσκολίες

 


Ειδική Διαπαιδαγώγηση

&

 Μαθησιακές δυσκολίες


Μερικά προειδοποιητικά σημάδια για την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών, τείνουν να εμφανίζονται στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Η έγκαιρη ανίχνευσή τους είναι ιδιαίτερα σημαντική προκειμένου να υπάρξει η κατάλληλη πλαισίωση και ενίσχυση. Πιο συγκεκριμένα:

 

  1. Η καθυστερημένη έναρξη της ομιλίας που δεν οφείλεται σε παθολογικά αίτια και προβλήματα άρθρωσης.
  2. Η κινητική ανωριμότητα τόσο σε επίπεδο λεπτής κινητικότητας όσο και αδρής.
  3. Ο φτωχός κινητικός έλεγχος σε δεξιότητες που αφορούν στη χρήση του μολυβιού ή του ψαλιδιού, με συνέπεια το παιδί να είναι αδέξιο στη ζωγραφική ή στην αντιγραφή σχεδίων.
  4. Η δυσκολία στο λόγο. Συχνά οι μαθησιακές δυσκολίες συσχετίζονται με προβλήματα λόγου τα οποία προϋπάρχουν (δυσκολίες στη σωστή εκφορά και άρθρωση, καθώς και δυσκολίες ακουστικής διάκρισης ήχων που μοιάζουν, όπως για παράδειγμα “μπ, π, β, φ”).
  5. Η ελλιπής αντίληψη της ομοιοκαταληξίας σε λέξεις είναι μια αξιόπιστη ένδειξη για δυσκολίες στη μετέπειτα κατάκτηση σημαντικών γνωστικών δεξιοτήτων, όπως αυτή της ανάγνωσης.
  6. Η δυσκολία εκμάθησης των γραμμάτων και των αριθμών, των ημερών της εβδομάδας, των μηνών και των εποχών.
  7. Η αργή ανάπτυξη του λεξιλογίου με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά πολλές φορές η ικανότητα διήγησης, λόγω δυσκολίας εντοπισμού της κατάλληλης λέξης.
  8. Η διάσπαση προσοχής.
  9. Η προβληματική αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά της ηλικίας του.
  10. Η δυσκολία ακολουθίας απλών εντολών.
  11. Η δυσκολία συνδυασμού των ήχων με τα φωνήματα για να φτιάξει μια συλλαβή.
  12. Οι αντικαταστάσεις φωνημάτων σε ελάχιστα ζεύγη λέξεων όπως πόδι αντί για βόδι, οι μεταθέσεις φωνημάτων καθώς και οι αλλοιώσεις.
  13. Η σύγχυση κατά την εκμάθηση της προπαίδειας καθώς και των αριθμητικών πράξεων.
  14. Η καθυστερημένη ανάκληση γεγονότων.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω σημάδια αποτελούν ενδείξεις σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν κι αποδείξεις. Όταν ένα παιδί παρουσιάσει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες δεν είναι απαραίτητο να εμφανίσει και μαθησιακές δυσκολίες. Ωστόσο μέσω ερευνών έχει παρατηρηθεί ότι οι δυσκολίες λόγου στην προσχολική ή στην σχολική ηλικία και μετά συνυπάρχουν με μαθησιακές δυσκολίες. Οι γονείς χρειάζεται να έρθουν σε άμεση επικοινωνία με τον ειδικό το συντομότερο όταν παρατηρηθεί κάποια δυσκολία στα παιδιά τους, διότι όσο γρηγορότερα αρχίσει η παρέμβαση τόσο συντομότερα θα αποκατασταθούν οι όποιες δυσκολίες.

Μερικά γνωρίσματα που παρουσιάζουν παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες αφορούν:

 

Την Ανάγνωση, όπου:

  • διαβάζουν αργά, συλλαβιστά, χωρίς άνεση και ροή
  • δυσκολεύονται να διακρίνουν γράμματα που μοιάζουν οπτικά
  • παραποιούν λέξεις που μοιάζουν οπτικά
  • δεν κατανοούν πλήρως το αναγνωσμένο κείμενο
  • πηδούν ή χάνουν τη σειρά που βρίσκονται όταν διαβάζουν
  • δεν σταματούν στα σημεία στίξης

 

Την Γραπτή Έκφραση όπου:

  • παραλείπουν, προσθέτουν ή αντιμεταθέτουν γράμματα ή και συλλαβές
  • μπερδεύουν φθόγγους που συγγενεύουν φωνολογικά
  • δεν διακρίνουν την ηχητική διαφορά μεταξύ λέξεων που μοιάζουν ηχητικά
  • αντιστρέφουν γράμματα
  • δεν βάζουν τελείες
  • κάνουν ορθογραφικά λάθη
  • δεν τηρούν τα απαραίτητα διαστήματα μεταξύ λέξεων
  • δυσκολεύονται να γράψουν πάνω στις γραμμές του φύλλου εργασίας
  • κρατούν το μολύβι αδέξια
  • η εμφάνιση του γραπτού τους είναι ακατάστατη (μουντζούρες)
  • δυσκολεύονται να αναπτύξουν τις ιδέες και τις σκέψεις τους γραπτώς

 

Τον Προφορικό Λόγο, όπου:

  • δεν κατανοούν σύνθετες προτάσεις ή οδηγίες
  • δεν καταλαβαίνουν μεταφορές, παρομοιώσεις ή τις πολλαπλές έννοιες μιας λέξης
  • δεν καταφέρνουν να συντάξουν σωστά τα λόγια τους
  • δυσκολεύονται να επιλέξουν και να χρησιμοποιήσουν την κατάλληλη λέξη καθώς μιλούν με αποτέλεσμα να κολλάνε ή να χρησιμοποιούν ακατάλληλες λέξεις
  • έχουν φτωχό λεξιλόγιο

 

Τα Μαθηματικά, όπου:

  • δυσκολία εκμάθησης βασικών μαθηματικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό, διαίρεση).
  • αδυναμία ανάπτυξης δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος.
  • αδύναμη μακροπρόθεσμη μνήμη, ειδικά σε ό,τι αφορά τις μαθηματικές λειτουργίες.
  • αδυναμία εξοικείωσης με το μαθηματικό λεξιλόγιο

 

 

Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση είναι κρίσιμη, ώστε να υπάρχει η κατάλληλη ενίσχυση και αντιμετώπιση των δυσκολιών.

Μοιραστείτε το ...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.