Ψυχοθεραπεία

ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η ψυχοθεραπεία αναφέρεται σε μια ποικιλία τεχνικών και μεθόδων που χρησιμοποιούνται στα παιδιά και τους εφήβους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά τους. Οι σχέσεις που αναπτύσσει ένα παιδί με τους γονείς, τους συνομηλίκους, τα αδέρφια του κατά την παιδική ηλικία είναι πολύ σημαντικές για την εξέλιξη του, τόσο ως παιδί όσο και ως έφηβος και μετέπειτα ως ενήλικας.

Πολλές φορές και για ποικίλους λόγους μπορεί σ’ αυτές τις σχέσεις να υπάρχουν δυσκολίες, οι οποίες φρόνιμο είναι ν’ αναγνωρίζονται και ν’ αντιμετωπίζονται έγκαιρα. Το πρόγραμμα ψυχολογικής υποστήριξης παιδιών και εφήβων αποτελεί ένα θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης που πραγματοποιείται κυρίως μέσω ατομικών συνεδριών.  Υπάρχει και η δυνατότητα ομαδικών συνεδριών, αν και εφόσον, ένα παιδί ή έφηβος μπορεί να ωφεληθεί από αυτές.

Σε ποια παιδία – εφήβους απευθύνεται:

Απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους από 5 ως 17 ετών, ενώ ορισμένες φορές μπορεί να εφαρμοστεί και σε ηλικίες από 3 ως 5 ετών με τη συμμετοχή του γονέα στο πρόγραμμα. Αφορά παιδιά που:

  • χρειάζονται συναισθηματική στήριξη και έκφραση και έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση.
  • δυσκολεύονται να αναπτύξουν φιλικές και κοινωνικές σχέσεις – εμφανίζουν κοινωνική απόσυρση.
  • έχουν δεχθεί σχολικό εκφοβισμό – bullying.
  • έχουν δεχθεί σωματική, σεξουαλική ή συναισθηματική κακοποίηση ή παραμέληση.
  • βιώνουν μετατραυματικό στρες.
  • δυσκολεύονται να διαχειριστούν τυχόν οικογενειακές συγκρούσεις, γέννηση αδερφού/αδερφής ή διαζύγιο.
  • πενθούν.
  • εμφανίζουν άγχος, ένταση, επιθετικότητα, προβλήματα συμπεριφοράς.
  • έχουν σωματικά συμπτώματα (σωματικοί πόνοι, ενούρηση, εγκόπριση, δυσκολίες στην πρόσληψη τροφής-διατροφικές διαταραχές).
  • δυσκολεύονται να διαχειριστούν το θυμό τους και ξεσπούν με δυσλειτουργικούς τρόπους.
  • φέρουν διάγνωση ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) και χρειάζονται ανάπτυξη της συγκέντρωσης και της προσοχής.
  • φέρουν διάγνωση αναπτυξιακών διαταραχών, συναισθηματικών και αγχωδών διαταραχών.
  • έχουν μαθησιακές δυσκολίες που επηρεάζουν τη συναισθηματική τους κατάσταση.

Ποιοι είναι οι στόχοι;

Ο βασικός στόχος είναι το κάθε παιδί να μάθει να αντιλαμβάνεται τα συναισθήματά του, να τα εκφράζει και να τα επικοινωνεί με τους γύρω του με αποτελεσματικό τρόπο, να αναπτύσσει διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις, να διαχειρίζεται δυσκολίες που προκύπτουν στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, να είναι δημιουργικό, να συνεργάζεται με τους άλλους με ομαδικό πνεύμα και να αναπτύσσει τις δεξιότητες τόσο της συγκέντρωσης και της προσοχής. Απώτερος στόχος είναι το παιδί ν’ αναπτύξει την προσωπικότητά του με τέτοιο τρόπο ώστε να εξελιχθεί σ’ έναν υγιή ενήλικα. Οι στόχοι του προγράμματος εξειδικεύονται στις ανάγκες και τους στόχους του κάθε παιδιού και προσαρμόζονται στην ηλικία του, τις δυνατότητές του και τα ενδιαφέροντά του.

Πώς εφαρμόζεται

Αρχικά, γίνεται μια πρώτη συνάντηση γνωριμίας με τους γονείς με στόχο την ενημέρωση του θεραπευτή για τις ανάγκες του παιδιού και τη λήψη στοιχείων ιστορικού του παιδιού, αλλά και την γνωριμία των γονέων με το θεραπευτή και την ενημέρωσή τους για το περιεχόμενο του προγράμματος. Έπειτα, πραγματοποιούνται από 1 ως 3 συναντήσεις αξιολόγησης με το παιδί ή τον έφηβο, προκειμένου να κατανοήσει ο θεραπευτής τις ανάγκες του παιδιού και να προτείνει στους γονείς και το παιδί το καταλληλότερο πρόγραμμα.

Κατά την έναρξη του προγράμματος, αρχικός στόχος του θεραπευτή είναι να εμπνεύσει σε κάθε παιδί την εμπιστοσύνη, να δημιουργήσει μαζί του θεραπευτικό δεσμό μέσα από κατανόηση και  να του εξηγήσει πως σε συνεργασία με τους γονείς του έχει έναν άνθρωπο που είναι καταρτισμένος, ώστε να τον βοηθήσει να αναπτυχθεί και να εκφράσει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του καθώς και να διαχειριστεί ή και ν’ αλλάξει δυσλειτουργικές σκέψεις ή συμπεριφορές. Το πρόγραμμα εφαρμόζεται μέσα από το διάλογο, το παιδικό ιχνογράφημα, παιχνίδια, κατασκευές, πλαστελίνη, παραμύθια αλλά και ψυχοπαιδαγωγικές-γνωστικές δραστηριότητες ειδικά σχεδιασμένες για το κάθε παιδί. Τέλος, η συμβουλευτική γονέων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος και  βοηθά και στηρίζει την προσπάθεια του παιδιού, καθώς η οικογένεια είναι το σημαντικότερο σύστημα στο οποίο εντάσσεται ένα παιδί.

Διάρκεια

Η διάρκεια της ψυχοθεραπείας ποικίλλει και εξαρτάται από την πολυπλοκότητα και τη σοβαρότητα των δυσκολιών του παιδιού/ έφηβου.

Για ραντεβού επικοινωνήστε με την γραμματεία του κέντρου, καθημερινά 2μμ – 9μμ.